Hoi!
Ahogy legutóbbi bejegyzésem záró
mondataiban említettem, múlt szombaton egy izgalmasnak ígérkező túra állt
előttünk. Reggel 8.30 után pár perccel indultunk el a vasútállomás előtti
buszmegállóból, egy meglepően (Mármint nekem, mert gondolom itt ez a megszokott.)
kényelmes és tiszta emeletes busszal. Az idő nem kedvezett nekünk, hiszen
jóformán egész nap megszakítás nélkül esett az eső és a hétvégéhez képest korai
kelés is látszott a társaságon. Ennek ellenére tanárunk és egyben túravezetőnk,
Paul hozta formáját és folyamatos, hivatásos idegenvezetőket megszégyenítő
hosszúságú monológjaival ébren tartott minket.
Földalatti kerékpár tároló a vasútállomásnál, avagy maximális helykihasználás. |
Első megállónk Lauwersoogban
volt, ahol egy kávézóban próbáltunk életet verni magunka koffein és szénhidrát
túladagolás segítségével.
A csodajárgány és a frízlandi kávézó. |
Ezt követően – kicsit frissebben – nagyjából
negyed 11 körül elértük a túra első igazi látványosságát Paesens és Moddergat
falvakat, melyek a Watt-tenger partján helyezkednek el. Itt a vízállás rendkívül alacsony, ezért a
közeli szigetre a tengeren át vezető gyalogos túra keretein belül is el lehet
jutni, természetesen tapasztalt vezetők, valamint gumicsizma segítségével. A
dologhoz hozzá tartozik, hogy évente legalább egy-egy csoporthoz mentőcsapatot
kell hívni, mivel a változó vízállás miatt az iszap időnként jobban ragaszkodik
a benne sétálókhoz, mint kellene. Illetve aki erre adja a fejét, annak
vállalnia kell, hogy ha esik, ha fúj, a kötelező viselet itt a rövidnadrág. Azért
biztos jó buli lehet, mivel rövid ottlétünk alatt 3-4 csoportot is ki lehetett
venni a távolban, amint épp küzd az elemekkel J
.
A Watt-tenger "sáros" előtere. |
Azért volt, aki nekivágott... |
Következő célpontunk egy „terp”
(lásd alul) volt Hegebeintumban, amit a hollandok „hegynek” neveznek. De csak
így, idéző jelesen, mivel ez az ember alkotta dombocska (vagy ahogy Paul
fogalmazott: Gigantic Mountain J)
20 centiméter híján eléri a szédítő 9 méteres tengerszint feletti magasságot.
Hát nem állítom, hogy könnyű volt megmászni J
.
"Gigantic Mountain" |
Innen utunk az általam leginkább
várt „állomáshoz”, Afsluitdijkhez, az Emlékmű nevű emlékműhöz vitt J, ahol megnézhettük a
Cornelius Lely (lásd alul) neve által fémjelzett Zuidersee terv egyik
alappillérét, a 32 km hosszú gátat. Ez választja el egymástól az egykori
Zuidersee-t (ma Ijjsel-tó) és az Északi-tengert (egész pontosan a
Watt-tengert). A cím erre a helyre utal, ugyanis a buszból kiszállva, jobb kéz
felől az Ijjsel-tavat, balra pedig a Watt-tengert lehet látni. Nos, ha eddig
panaszkodtunk volna az időjárásra, akkor ezen a ponton mindent visszavontunk.
Az eddigiek, ehhez képest tökéletes kiránduló időnek mondhatók. A még ekkor is
folyamatosan „dolgozó” esőt egy viharos erejű szél tette még zamatosabbá (mondjuk
számíthattunk volna rá). Ennek ellenére a látvány miatt mindenképpen megérte,
hogy egy rövidebb időre tömeges hajszobrászaton estünk át drága jó
anyatermészetünknek köszönhetően.
Jobbra az Ijjsel-tó, balra a Watt-tenger. |
Mr. Cornelis Lely |
A túra következő állomása
Volendam volt (A város előterében található Edam, ahonnan a mindenki által
ismert sajt neve származik). Itt kaptunk pár órát, amit szabadon tölthettünk
el. A kikötő mentén elterülő főúton a rossz idő ellenére is egész nagy
tömeg sétálgatott. Igazi turista célpont. Csak kapkodtuk a fejünket a gyönyörű
vitorlások, valamint a sok-sok bolt és kirakat irányába, ahol a hollandokat
övező sztereotípiáknak megfelelően millió féle fapapucsot (kulcstartó, mamusz,
lábbeli, porcelán stb.), szélmalmot, tulipánt, sajtot…(nem, füvet nem J ) próbálnak eladni a
nézelődőknek. Én egy lett srcáccal próbáltam valahol pubot találni (pusztán
tudományos célokból), azonban minden hely full house mód működött, így maradt
nekünk az eső áztatta nézelődés.
Volendam |
Miután nehezen, de konstatáltuk,
hogy mindenki sikeresen felszállt a buszra, elindultunk Amszterdam felé. Sajnos
a belváros megtekintésére nem volt aznap idő, így csak Ijburgba, a város új
építésű negyedébe tettünk egy buszos körutat, ahol megnéztük a vízre épült
házakat. A képen láthatjátok, hogy szó szerint J
A vízre épült házak... |
Ezután az egykori sziget, Schockland volt a cél, ami a polderesítés (lásd
alul) óta elvesztette "ájlend" mivoltát. Ekkorra már eléggé sikerült lefárasztani a csoportot, így
örömmel hallottuk: „And now we are going back to The City of Hröööööööööööningen”
J . Nagyjából fél 8
körül értünk vissza. Fáradtan, kicsit elázva, de sok-sok élménnyel. Konklúzió:
Sajnos nem 10-20 év mire fejlettségben és rendezettségben ott tarthatunk, ahol
ma a hollandok. Utólag is bocsánat, hogy kicsit megkéstem ezzel a beszámolóval,
de szerencsére most nem felejtettem el semmit az eltelt idő alatt (remélem J ). Viszlát
legközelebb. Doei!
Schockland, az egykori sziget. |
·
Terp: Ember alkotta magaslat, amely
tetején ház, templom, vagy akár temető is lehet (az árvízveszély miatt
építették ide őket). Az általunk meglátogatott terp Hollandia legmagasabbja,
melynek építése több mint 2000 éve kezdődött és kb. 1100-ig tartott. Magassága
8,8 m.
·
Cornelius Lely: 1854-1929. Holland mérnök,
politikus, „Man of Great Vision”. Háromszor is vízügyi miniszter Hollandiában.
1891-ben publikálta a Zuidersee tervet, melyet a holland kormány 1916-ban
fogadott el.
·
Polderesítés: Röviden: A tengertől a
szárazföld visszahódítása.
·
+1 dike/dam: Mindkettő jelentése gát, azonban az előbbi a
szárazföldtől tartja távol a vizet, míg utóbbi két vízfelület közt jelent
határvonalat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése